O tom, ako fungujú dobré veci

O tom, že Avon robieva pravidelne pochody proti rakovine prsníka, som vedela už dávno predtým, než som ochorela. Jednoducho som ich len registrovala s tým, že ako dobre, že „toto“ sa mňa netýka. Však tí, ktorých sa to týka, si dajú prechádzku z Eurovey do centra a späť, pár známych tvárí porozpráva, ako treba preventívne chodiť na lekárske prehliadky, mesto bude pár dní ružové. Veď to je pekná farba, tak super!

Nuž áno, jeden deň v roku je okolo pochodu humbug, ktorí si všimnú aj absolútne nezainteresovaní občania (lebo veď v Eurovee sa vtedy nedá nájsť miesto na parkovanie:)), no to naozaj podstatné sa odohráva počas zostávajúcich 364 dní. Ale to som zistila, až keď som sa sama stala pacientkou, kvôli ktorým sa pochody organizujú.

Avon je orientovaný takmer výlučne na ženy, vďaka ich výrobkom sme krajšie, farebnejšie a vôbec nevyzeráme na svoj vek. 🙂 Vďaka tomu, čo robí Avon pre špeciálnu kategóriu žien – tých s karcinómom prsníka –  je veľa z nich nažive.

„Banálne“ ružové stužky, tričká, hrnčeky či náramky, ktoré má takisto v ponuke, priniesli za uplynulých 16 rokov zisk viac ako milión eur. Z tých sa už investovalo do nákupu diagnostických prístrojov a operačnej techniky, do vzdelávania personálu v onkologických zariadeniach, do zlepšenia kvality života a na psychosociálnu pomoc chorých žien, s pomocou Ligy proti rakovine sa konkrétne sumy dostávajú celkom konkrétnym pacientkam v núdzi. Aj vďaka finančnej podpore od Avonu funguje na Lige Centrum pomoci a pomoc tu onkologickí pacienti dostanú samozrejme zdarma.

Je veľa dôvodov, prečo má Avon ružové tričká v ponuke celoročne. Lebo aj rakovina prsníka prichádza, sviňa jedna, bez ohľadu na ročné obdobie. Do onkosveta vhupne každý deň na Slovensku niekoľko desiatok ľudí a spolu s nimi celé ich rodiny. A tie nezabúdajú, ak im najhoršie časy pomôže zvládnuť Avon. Pri objednávaní tričiek tak často doplnia odkazy, ktoré dávajú zmysel práce všetkým Avon dievčatám:

Peter (62-ročný): „Opäť objednávam tri tričká. Pre každú z mojich dievčat. Pri mojej manželke som celý čas stál a stále stojím. Som vďačný za každý rok s ňou a s mojimi dcérami, preto vždy, keď pripravíte nové tričká, každej po jednom kúpim…“

Lucia (28-ročná): „Moja sestra je už tretí rok bez recidívy a už tretí rok to spolu vždy oslávime na Pochode. Teším sa na nové tričká a ešte viac na najbližší Pochod. Veď znova máme dôvod na oslavu. :)“

Mária (54-ročná): „V rámci môjho rituálu – po preventívnej prehliadke a po negatívnych výsledkoch – si u vás objednávam týchto pár produktov. Verím, že peniaze pomôžu tým, ktorých výsledky neboli také ako moje.“

Andrej (26-ročný): „Moja mamina si už tričko neoblečie, no kúpim ho, lebo verím, že tým možno pomôžem niekomu inému…“

Moja čerstvá skúsenosť hovorí, že mnohým pomohli a stále pomáhajú tieto blogy. Keď som dostala pred rokom ponuku na ich písanie, nepovažovala som to za úplne dobrý nápad. Predovšetkým kvôli sebe. Vracať sa v myšlienkach k niečomu, čo bolo také devastačné pre telo i dušu, je predsa čistý masochizmus. Až keď sa mi tá idea udomácnila v hlave, objavila som aj jej vysoko pozitívnu stránku – áno, mala som vtedy ešte v čerstvej pamäti všetko, čo sa odohralo v „sivej zóne“, v dobe, keď si intenzívne uvedomujete, že ešte žijete, no súčasne, že to už nemusí trvať dlho. Čas vtedy plynie inak, poradie dôležitosti, ktoré vám roky tak dobre fungovalo, stratí opodstatnenie a vy zistíte, ako veľmi  milujete život.

Musím využiť šancu všetko zachytiť, kým si to pamätám. Lebo keď začalo byť zrejmé, že sa tu ešte nejaký ten rok zdržím, moja hlava vybavená softvérom spomienkového optimizmu začala zlé zážitky mazať. Tak to býva – veci sa udejú, vy si ich zdôvodníte a postupne sa stávajú len spomienkou. Časom sa celý proces naozaj vymaže a stane sa jedným celkom. Z viacerých udalostí zostane len jedna – bola som chorá – a z nej vyplynie skúsenosť. Práve tú som chcela posunúť novým pacientkam.

Aj vďaka Avonu sa dostane ešte ďalej. Z internetovej podoby do podoby knižnej. Všetci sme presvedčení, že tak má šancu dostať sa k ďalším ľuďom priamo či nepriamo zasiahnutým onkologickým ochorením a že presne to chceme. Aby vedeli, že sa to dá prežiť. Dôstojne a aj so štipkou onkologického humoru. 🙂

Ďakujem, Avon. Mám rada tých, pre ktorých nie je najdôležitejšie, či sú jednotkou na trhu, ale im ide o to, aby dobré veci fungovali. 🙂